Det här vill du inte veta om kaffe!

Det finns både gott och ont att säga om kaffe och den som tycker om att dricka flera koppar om dagen föredrar förstås att fokusera på det som är bra. Här kommer en lista med saker som du kanske inte vill veta om kaffe men som du kanske ändå ska ta en titt på, om du vågar förstås…



  • Produktionen av hydroklorsyra kan störas

Om du har för vana att dricka kaffe på tom mage så bör du veta att det här stimulerar produktionen av hydroklorsyra. Den här syran behövs för matsmältningen men inte för en kopp kaffe. Om man ofta dricker kaffet på tom mage så kan det leda till att kroppen får svårigheter med att producera tillräckligt mycket hydroklorsyra för större måltider och då särskilt vid intag av protein.

  • Problem med magen

För vissa så är det nödvändigt med en kopp kaffe för att få igång magen men faktum är att kaffet kan ställa till med problem om man dricker för mycket om det. Exempel på detta är magsår och till och med spasmer i tarmarna! Det att kaffet har en laxerande effekt ser en del som positivt men i vissa fall så är det kanske inte så önskvärt.

  • Dåligt upptag av mineraler

Den som dricker extremt mycket kaffe kan få problem med upptag av mineraler och då särskilt järn. Det här beror på att kaffet påverkar magens och njurarnas förmåga att hantera kalcium, zink, magnesium och fler mineraler.

  • Akrylamid

Akryla-vad? Akrylamid är ett ämne som är cancerogent och som tillkommer när man rostar kaffebönor på hög temperatur. Ju mörkare rost det rör sig om ju mer akrylamid kan man räkna med.

  • Mer stresshormon

Koffein ökar på stresshormonerna som finns i din kropp. Det här leder till tillverkning av kortisol och en högre halt av insulin vilket i sin tur kan öka på inflammation och därmed få dig att må mycket uselt!

Andra åkommor som man kan råka ut för på grund av hög kaffekonsumtion är sura uppstötningar och givetvis ett beroende som gör att man inte mår bra och fungerar som vanligt då man inte får sitt kaffe.



Så, är det dags att sluta dricka kaffe? För den som dricker någon kopp här och där så finns det knappast mycket att oroa sig för, men för den som dricker fler än 4 koppar om dagen så kan det vara dags att betänka en minskning. Dessutom så ska man tänka på att det finns kaffe och kaffe. Genom att satsa på bra kaffesorter så får man en högre kvalitet och det är förstås något som kan påverka hur man mår av drycken.

Dela Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone